ТРЕНІНГ ІГОРЯ ШЕВЧЕНКА
«АВТОРСЬКЕ ПРАВО. ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ВЛАСНІСТЬ.
ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ»
04 грудня 2024 р. здобувачі спеціальностей 022 Дизайн, 028 Менеджмент соціокультурної діяльності, 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа та викладачі кафедри (В. Маслак, Л. Бутко, М. Книш, В. Осадчий, К. Осадча, С. Федоренко) доєдналися до тренінгу патентного повіреного України І. Шевченка на тему «Авторське право. Інтелектуальна власність. Штучний інтелект».
ТРЕНІНГ «БРЕНД І МІЖНАРОДНИЙ РИНОК: ЯК СТВОРИТИ
УСПІШНУ ТОРГОВУ МАРКУ ДЛЯ ГЛОБАЛЬНОЇ АУДИТОРІЇ»
20 листопада 2024 р. викладачі кафедри ГНКМ (проф. В. І. Маслак, доц. Л. В. Бутко, ас. М. О. Книш, ст. викл. К. В. Осадча, доц. В. В. Осадчий, доц. С. А. Федоренко) разом зі студентами спеціальностей кафедри долучилися до тренінгу Є. С. Стогнія, патентознавеця, патентного повіреного України, засновника патентно-правової фірми «ІНВЕНТА» «Бренд і міжнародний ринок: як створити успішну торгову марку для глобальної аудиторії».
На заході було розглянуто такі питання:
- історія торгівельних марок (стародавні клейми китайських майстрів на цеглі; ініціали мулярів на кам'яних блоках часів Римської імперії; фабричні клейма середньовіччя; гончарні таври часів Київської Русі);
- перша торговельна марка Великобританії (1876 р.);
- топ-50 найдорожчих брендів світу;
- торгівельні марки: Amazon, Apple, Facebook, Nestle, McDonald's.
ЛЕКЦІЯ ІННИ ЄРМАКОВОЇ
«НАЙБІЛЬШ ДОКУМЕНТОВАНА ВІЙНА. МУЗЕЙНИЙ ВИМІР»
19 листопада виповнилося 1000 днів від початку повномасштабного вторгнення росії в Україну. У цей день здобувачі освіти зі спеціальностей 022 Дизайн, 028 Менеджмент соціокультурної діяльності та 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа і викладачі кафедри ГНКМ проф. Тур О. М. та доц. Шабуніна В. В. прослухали лекцію наукової співробітниці Національного музею історії України у Другій світовій війни Інни Єрмакової «Найбільш документована війна. Музейний вимір».
Слухачі дізналися про проєкти, спрямовані на документування російсько-української війни ознайомилися з науково-дослідною діяльністю музею отримали інформацію про актуальні виставки та експозиції.
Усі мали можливість поставити запитання лекторці, висловити власні думки і поділитися враженнями.
ЛЕКЦІЯ «ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ
В МУЗЕЙНІЙ СФЕРІ»
Продовжуючи традицію зустрічей у «Музей за кавою», здобувачі освіти зі спеціальностей 022 Дизайн, 028 Менеджмент соціокультурної діяльності та 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа разом з викладачами кафедри проф. Тур О. М. та доц. Шабуніною В. В. доєдналися до лекції Олександра Краковецького, керівника DevRain, технічного директора DonorUA, автора книги «ChatGPT, DALL·E, Midjourney: «Як генеративний штучний інтелект змінює світ», присвяченої використанню штучного інтелекту в музейній сфері.
Захід об’єднав музейних фахівців з усієї України, які обговорили можливості використання генеративного штучного інтелекту в музейній сфері.
Для студентів було цікаво дізнатися, як саме штучний інтелект відкриває для музеїв нові можливості: від інтерактивних виставок до інноваційних способів комунікації з відвідувачами.
Студенти цікавилися сучасними AI-технології, їхніми практичними перевагами для музейної справи та як впровадження AI може зробити музейні простори доступнішими й цікавішими.
СТУДЕНТИ КАФЕДРИ ГНКМ ПРОВЕЛИ ЛЕКЦІЮ
ДЛЯ СЛУХАЧІВ УНІВЕРСИТЕТУ ТРЕТЬОГО ВІКУ
15 листопада 2024 року студенти кафедри гуманітарних наук, культури і мистецтва Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського Марія Низола та Андрій Дудник (група МСД-23-1) провели лекцію для слухачів Університету третього віку Автозаводського району м. Кременчука. Захід організовано в рамках співпраці університету з цією установою і став частиною практичної підготовки студентів спеціальності 028 Менеджмент соціокультурної діяльності.
Лекція була присвячена актуальній темі «Нове покоління: субкультури сучасної молоді», що має значний соціокультурний і освітній потенціал. У своєму виступі студенти висвітлили питання впливу субкультур на формування світогляду, цінностей і стилю життя сучасної молоді. Ця тема була обрана з урахуванням її важливості для взаєморозуміння між поколіннями та підвищення обізнаності людей старшого віку про сучасний молодіжний світ.
Весь захід мав не лише соціальне, але й освітньо-наукове спрямування. У процесі його реалізації студенти виконували завдання з дисципліни «Соціокультурний потенціал регіону» (науковий керівник — доцент кафедри ГНКМ В. І. Саранча). Зокрема, до програми входили елементи соціологічного дослідження, що дозволило глибше вивчити сприйняття старшим поколінням тем, пов’язаних із молодіжною культурою.
Подібні заходи є важливою складовою практичної підготовки майбутніх фахівців із менеджменту соціокультурної діяльності, сприяючи розвитку гнучких навичок і соціальних компетенцій. Водночас для слухачів Університету третього віку вони є можливістю отримати нові знання, залишатися активними учасниками суспільного життя та будувати діалог із молодим поколінням.
Співпраця між університетами та організаціями, які працюють із людьми старшого віку, сприяє зміцненню міжпоколінної взаємодії, створюючи простір для обміну досвідом і взаємного збагачення.
ЗАНЯТТЯ З ПРО БІБЛІОТЕРАПІЇ ТА КАНІСТЕРАПІЇ
04.11.2024 р. директор бібліотеки КрНУ О. В. Швець провела заняття для студентів груп БІС-24-1 та МСД-24-1 в межах вивчення дисципліни «Концепція професійного спрямування», присвячене різноманітним напрямам роботи фахівця, у тому числі розповіла й про бібліотерапію та каністерапію. Під час заняття студенти мали можливість побачити, як працює каністерапія на практиці, і дізналися більше про те, як спеціалісти можуть використовувати різні терапевтичні методики, включаючи роботу з тваринами, для покращення самопочуття та соціальної адаптації. Першокурсники познайомились з собакою Леєю, яка тривалий час допомагає людям знімати стрес і поліпшувати емоційний стан.
ЛЕКЦІЯ В. ШИРАЙ
«АУТРИЧ-ТЕХНОЛОГІЇ В ДІЯЛЬНОСТІ МУЗЕЮ»
24 жовтня на базі Кременчуцького краєзнавчого музею для студентів нашої кафедри (групи МСД-24-1, БІС-24-1, МСД-23-1) відбулася лекція на тему «Аутрич-технології в діяльності музею». Заняття провела професіонал-практик, випускниця нашої кафедри Вікторія Анатоліївна Ширай, яка сьогодні обіймає посаду завідувачки науково-дослідного експозиційного відділу. На занятті також були присутні викладачі кафедри: д.і.н., проф. В. І. Маслак, к.і.н., доц. с. А. Федоренко та викл. М. О. Книш.
Під час лекції було представлено корисний теоретичний матеріал та відбулися жваві обговорення, що стосувалися актуальних питань музеєзнавства. Учасники обговорили як регіональні та місцеві особливості збереження історичних культурних пам’яток, так і важливу роль музеїв у просвітницькій діяльності та популяризації української спадщини.
Проведення заняття професіоналами-практиками, які систематично долучаються до освітнього процесу на нашій кафедрі, ще раз підтвердило позитивні результати сучасних підходів у вищій освіті в аспекті якісної підготовки здобувачів.
ТРЕНІНГ «СИЛА БРЕНДУ: СТВОРЕННЯ УНІКАЛЬНОЇ
ТОРГОВЕЛЬНОЇ МАРКИ ТА ЇЇ ПРАВОВИЙ ЗАХИСТ»
24 вересня 2024 року викладачі й здобувачі кафедри ГНКМ були присутніми на цікавому тренінгу «Сила бренду: створення унікальної торговельної марки та її правовий захист», який проводив відомий експерт у галузі інтелектуальної власності, патентний повірений України, засновник патентно-правової фірми «Інвента» Євген Стогній.
На тренінгу було проаналізовано 100 найдорожчих брендів України, розглянуто процес реєстрації торговельної марки та важливість її правового захисту. Євген Стогній поділився практичним досвідом інтелектуальної власності, що дозволить кожному учаснику зрозуміти, як створити сильний та впізнаваний бренд.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ У БІБЛІОТЕЦІ КРНУ
23.09.2024 р. студенти 1 курсу групи БІС-24-1 у рамках дисципліни «Концепція професійного спрямування» ознайомились з особливостями роботи бібліотеки КрНУ. Також директор бібліотеки О. В. Швець разом із асистентом кафедри М. О. Книш познайомили здобувачів вищої освіти з етнографічним музеєм університету.
ПРОДОВЖЕННЯ ЗНАЙОМСТВ З СОЦІОКУЛЬТУРНИМИ УСТАНОВАМИ МІСТА
20 вересня студенти групи МСД-24-1 разом з асистентом кафедри ГНКМ М. О. Книш на практичному занятті дисципліни «Концепція професійного спрямування» відвідали Кременчуцький музей історії авіації та космонавтики. Першокурсники познайомилися з діяльністю установи, специфікою роботи, історією створення тощо.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ НА БАЗІ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ УСТАНОВ МІСТА
13.09.2024 р. в межах дисципліни «Концепція професійного спрямування» асистент кафедри ГНКМ М. О. Книш разом зі студентами першого курсу спеціальності 028 Менеджмент соціокультурної діяльності відвідали Кременчуцький краєзнавчий музей та Кременчуцьку міську художню галерею.
Практичне заняття відбулося в форматі екскурсії, у якій здобувачі вищої освіти змогли ознайомитися з діяльністю цих установ.
Екскурсія до бібліотеки університету та музею українського мистецтва
02.10.2023 р. у межах вивчення дисципліни «Концепція професійного спрямування» студенти груп БІС-23-1 та МСД-23-1 відвідали бібліотеку КрНУ та музей українського мистецтва нашого університету.
Практичне заняття на базі інформаційних установ міста
18.09.2023 року здобувачі першого курсу спеціальностей 028 Менеджмент соціокультурної діяльності та 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа відвідали ЦНАП і Музей авіації і космонавтики в межах вивчення дисципліни «Концепція професійного спрямування» (викладач проф. В. Маслак). Практичні заняття відбулися у форматі екскурсії, на якій здобувачі вищої освіти змогли ознайомитися з діяльністю цих об’єктів інформаційної сфери: професійним полем, структурою, регіональним контекстом тощо.
Екскурсію проводили директор ЦНАПу Т. Печериця і директор музею А. Бишенко.
Участь у вебінарі «Верифікація візуальної інформації: інструменти та методологія»
11.07.2023 р. магістри спеціальності 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа й викладачі кафедри ГНКМ долучилися до вебінару-тренінгу «Верифікація візуальної інформації: інструменти та методологія», під час якого знайомилися із базовими підходами та інструментами перевірки візуальної інформації.
Спікерка Вікторія Романюк зупинилася на візуальних маніпуляціях та підробках, попередила про їх загрози та можлив ефекти. Учасники порівняли різні типи візуальних підробок, відчули маніпулятивний ефект фото- та відеофейків та опанували принципи перевірки візуальної інформації.
Крім того, виконуючи практичні вправи, дізналися, з чого розпочати аналіз зображення, що таке метадані, як відбувається зворотній пошук Google та як програми Fotoforensics, Tineye, Image Verification Assistant здійснюють перевірку редагування зображення.
Дякуємо ГО «Вікімедіа Україна» та спікерці Вікторії Романюк за дуже корисний, цікавий і пізнавальний тренінг.
Співпраця з соціокультурними просторами нової генерації
03.06.2023 року з метою вивчення успішного досвіду соціальних трансформацій, зокрема реформування бібліотек за принципом існування чотирьох просторів (подій, зустрічей, натхнення та навчання), викладачі кафедри гуманітарних наук, культури і мистецтва відвідали громадський культурно-освітній простір Козельщини «Smart Простір», на який перетворилася колишня Козельщанська центральна районна бібліотека імені Олеся Гончара.
Вивчення таких вдалих сучасних проєктів дозволяє використовувати цей досвід у процесі підготовки здобувачів вищої освіти за ОП «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» та «Менеджмент соціокультурної діяльності».
З перших хвилин нам відкрився вражаючий результат співпраці бізнесу і громади. Сучасний двоповерховий урбаністичний центр європейського рівня з безліччю можливостей для навчання, дозвілля, саморозвитку дітей і дорослих з’явився за ініціативи й фінансування благодійного фонду українського підприємця, мецената Миколи Сушка «Smart Foundation» та підтримки Козельщанської районної ради.
Наша екскурсія бібліотекою почалася з головного входу, де розміщено локери для особистих речей відвідувачів, оновлену бібліотечну картотеку, стійку адміністратора. З першого кроку ми почувалися комфортно та безпечно: у приміщенні встановлено системи кондиціонування та оновлення повітря, пожежної сигналізації, відеоспостереження, а також є зручні навігаційні розмітки та покриття Wi-Fi. У коридорах світлодіодні лампи освітлюють декоровані полички для мінівиставок.
Дизайнерський ремонт дозволив зберегти автентичні частини оригінального оздоблення та фрагменти плитки підлоги, які гармонійно доповнили нові елементи декору та інтер’єру.
Перший поверх бібліотеки облаштований для людей із особливими потребами: спеціальний вхід із пандусом, розширені входи в кімнати, якісний мультимедійний зв’язок із головною конференцзалою та ін.
Громадський культурно-освітній Smart Простір обладнано сучасною мультимедійною системою для проведення освітніх лекцій і перегляду сучасних українських фільмів. Відвідувачі можуть скористатися комп’ютерним класом, зонами для відпочинку та творчості, залами для індивідуальної роботи чи роботи в групах. Для маленьких відвідувачів передбачена дитяча кімната з гральними зонами. Для підлітків організовано безкоштовний велопарк.
Відвідувачам пропонують вивчати англійську або вдосконалювати українську на курсі «Українською вільно», займатися творчістю чи опановувати новітні комп’ютерні технології, просто відпочивати. Усі освітні послуги та гуртки у Smart Просторі безкоштовні.
Корисною виявилася кімната Print центру, оснащена багатофункціональним обладнанням, з допомогою якого можна підключитися до принтера й сканера, зробити копії необхідних сторінок книги та роздрукувати потрібні матеріали. А наявний 3D-принтер дозволяє дітям виготовляти 3D-моделі.
Поділитися першими враженнями ми змогли за філіжанкою кави у затишному куточку – в Кава-point локації, яка робить простір ще більш зручним для присутніх.
Найбільше наше захоплення викликала сучасна головна читальна зала з безліччю книжкових полиць і стелажів. Тут можна знайти численні українські й світові бестселери, новинки літератури, книги із саморозвитку та самоосвіти. Чільне місце зайняли і книги, подаровані бібліотеці кафедрою ГНКМ. У читальній залі, окрім оновленого книжкового фонду, можна скористатися вбудованими системами для прослуховування аудіокниг. У залі є місця для читання літератури на дивані або на м’якому подіумі, для роботи з книжками за столами, зони для індивідуальних занять. По периметру всього приміщення встановлені розетки, щоб можна було заряджати гаджети. Продумано все: і ергономічні меблі, і потужна акустична система, і найновіше технічне обладнання.
Тож не дивно, що таке неймовірне місце надихає, гуртує задля реалізації нових можливостей та яскравих ідей, стає осередком позитивних змін кожного відвідувача, безперервного та всебічного особистісного розвитку та культурного дозвілля. Можна констатувати, що в Козельщині вдало втілена модель перетворення бібліотеки на культурно-освітній центр громади європейського рівня. Хотілося, щоб подібні Smart Простори ширилися Україною, впроваджуючи та підтримуючи нові стандарти культурного й освітнього розвитку суспільства, сприяли формуванню інтелектуальної еліти держави.
Практичні заняття в архіві Кременчуцького району
Актуальною складовою навчального процесу залишається поєднання теоретичних навичок, отриманих студентами під час лекційних занять, та застосування знань на практиці. Кафедра ГНКМ має тісні звязки із стейкхолдерами, із закладами і установами міста та Кременчуцького району, де можуть бути затребуваними фахівці, підготовку яких упродовж років здійснює кафедра.
13 квітня 2023 року студенти груп БІС-22-1, БІС-20-1 та БІС-22-1м у межах вивчення ОК «Концепція професійного спрямування» та «Інформаційний, бібліотечний та архівний менеджмент» на запрошення начальника військової адміністрації Кременчуцького району Олега Лєдніка провели практичні заняття в архіві Кременчуцького району за участі викладачів предметників професорів Ганни Капустян та Володимира Маслака. До студентів зі вступним словом звернувся директор Архіву Кременчуцького району Сергій Качковський: зробив ретроспективну «подорож» віхами історії архіву, його становлення, висвітлив особливості управління, наголосив на суспільній значущості установи. Співробітниця архіву Алла Миколаївна провела робочу екскурсію фодами архіву. Практичне заняття викликало неабиякий інтерес у студентів до особливостей роботи архівної установи. Студенти жваво ставили питання до працівників архіву у практичній площині.
Дякуємо військовій адміністрації Кременчуцького району за надану можливість відчути роботу архівної установи на практиці.
Науковий семінар «Авторське право у бібліотеці»
04.04.2023 р. викладачі кафедри ГНКМ та здобувачі вищої освіти за ОП «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів освіти долучилися до роботи наукового семінару «Авторське право у бібліотеці», організаторами якого виступили Бібліотека Українського католицького університету, ВГО Українська бібліотечна асоціація та Бібліотека КПІ.
Спікери події Оксана Бруй (директорка Науково-технічної бібліотеки ім. Г. І. Денисенка Національного технічного університету України «КПІ ім. Ігоря Сікорського», Президентка ВГО Українська бібліотечна асоціація, кандидатка наук із соціальних комунікацій) та Сергій Гавенко (юрисконсульт Українського католицького університету, адвокат, спеціаліст з авторського права) розглянули новий Закон України «Про авторське право і суміжні права», який набув чинності у січні 2023 року, та пояснили, чого саме чекати бібліотекам від цього закону.
Учасники заходу не залишили поза увагою випадки вільного використання творів, «сирітські» твори, особливості ліцензій Creative Commons, а також з’ясували співвідношення нового спеціального закону та Цивільного кодексу України, дали відповідь на запитання, що робити з електронними книгами в правовому полі України та світу.
СТУДЕНТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 022 «ДИЗАЙН» ПРОВЕЛИ ЗАХИСТ
ДИЗАЙН-ПРОЄКТІВ З ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ НА
ПРОВІДНОМУ ПІДПРИЄМСТВІ В ГАЛУЗІ РУХОМОГО СКЛАДУ
МАГІСТРАЛЬНОГО ТА ВІДОМЧОГО ЗАЛІЗНИЧНОГО
ТРАНСПОРТУ – ДП УкрНДІВ
У межах підписаного у лютому місяці 2023 р. договору про науково-педагогічне співробітництво між Кременчуцьким національним університетом імені Михайла Остроградського та Державним підприємством «Український науково-дослідний інститут вагонобудування» студенти 3 курсу спеціальності 022 Дизайн Поліна Горошко, Олеся Усенко, Карина Гонтарєва, Марія Ляміна, Надія Лук’яненко (керівники практики від університету: викладачі кафедри гуманітарних наук, культури і мистецтва Л. В. Бутко, В. В. Осадчий, О. А. Мацак) пройшли виробничу практику та захистили розроблені дизайн-проєкти на базі ДП УкрНДІВ.
Захисту виконаних робіт передувало знайомство з керівництвом організації, основними напрямами роботи, особливостями діяльності та функціями структурних підрозділів ДП УкрНДІВ.
За ініціативи директора інституту к.т.н. О. Сафронова для студентів та керівників практики була проведена екскурсія науково-дослідною базою інституту, під час якої заступник директора з наукової роботи к. т. н. А. Сулим розповів про історію створення та діяльність інституту, специфіку роботи підрозділів, цілі та завдання, які вирішує ДП УкрНДІВ під час воєнного стану. Під час екскурсії студенти засобами фотофіксації зібрали необхідний матеріал та отримали відповіді на поставлені питання щодо завдань для майбутніх дизайн-проєктів.
Протягом наступних тижнів цікавої, напруженої роботи з генерування творчих ідей, яка проходила в постійній комунікації з керівниками практики від КрНУ та ДП УкрНДІВ, студентами було проведено збір та аналіз прототипів та аналогів, у межах кожного дизайн-проєкту розроблено по декілька концепцій з використанням різних технік, текстур, кольорової палітри та стильових прийомів.
Підводячи підсумки та аналізуючи зміст продемонстрованих дизайн-проєктів, варто зробити висновок про високий рівень як теоретичних знань, так і практичних умінь та навичок студентів-дизайнерів, які вони здобули при проходженні виробничої практики. Завдяки професійному підходу в організації практики керівництвом ДП УкрНДІВ можемо бути впевненими, що здобутий студентами досвід при проходженні виробничої практики допоможе їм у майбутній професійній діяльності.
Практичне заняття з концепції професійного спрямування на базі
КЗК «Кременчуцький музей історії авіації і космонавтики»
22 березня 2023 року для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня за ОП «Менеджмент соціокультурної діяльності» та «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» було проведено практичне заняття «Інформаційно-правова діяльність менеджера соціокультурної діяльності та фахівця з інформаційної, бібліотечної та архівної справи» на базі КЗК «Кременчуцький музей історії авіації і космонавтики». До проведення заняття було залучено директора музею А. М. Бишенка.
Здобувачі змогли на практиці закріпити знання з сучасного стану та перспектив розвитку музейних установ України, його правовим середовищем, структурою музейної установи, її системою управління тощо.
Науковий онлайн-семінар «Бібліотеки України та Великобританії:
обмін досвідом» (26.01.2023 р.)
https://www.facebook.com/modernUkrainianBooks/videos/1360927008005654
📌 26 січня 2023 року проф. Маслак В.І., проф. Тур О.М., доц. Шабуніна В.В. та здобувачі освіти кафедри ГНКМ долучилися до прямого ефіру заходу, організованого з метою обміну досвідом роботи бібліотек України з бібліотеками Великобританії та ініційованого БФ «Бібліотечна країна» (Україна) й організацією “Libraries Connected” (Великобританія).
📌 Британські колеги Dave Lloyd, Sarah Hassan, Stephanie Wilson, Michelle Alford розповіли про стратегії розвитку бібліотек Великобританії, озвучили універсальні бібліотечні пропозиції, розкрили роль бібліотек у покращенні здоров'я та добробуту, а також зв’язок цифровізації та інформації, культури та креативності в бібліотечній діяльності.
📌 Представники бібліотечної галузі України розповіли про стан українських бібліотек під час війни, окреслили особливості роботи евакуйованих бібліотек Луганщини, поділилися, як організована бібліотека здоров’я в Диканській публічній бібліотеці та чим цікава перша “зелена” бібліотека Києва, з’ясовували, як залучити альтернативні кошти в діяльності бібліотек під час війни, висловили думки про розвиток бібліотечної діяльності після окупації.
📌 Цікаві запитання проф. Маслака В.І. доповідачам спонукали до роздумів та бурхливого обговорення.
📌 Учасники заходу також мали змогу долучитися до обговорення в мінігрупах, щоб поділитися враженнями від почутого в презентаціях та визначитися, як українські та британські бібліотеки можуть співпрацювати, обмінюватися ідеями та підтримкою.
Екскурсія Департаментом «Центр надання адміністративних послуг» Кременчуцької
міської ради Кременчуцького району Полтавської області із завідувачкою
Call-центру Тетяною Карташовою (24.10.2022 р.)
24.10.2022 р. студенти-першокурсники кафедри ГНКМ відвідали Департамент «Центр надання адміністративних послуг» Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області.
Під час цікавої екскурсії майбутні фахівці з інформаційної діяльності і менеджери соціокультурної діяльності розширили свої знання з історії Кременчука, відвідали музей історії Покровської церкви, на місці якої розташовано будівлю ЦНАП.
У другій частині екскурсії студенти ознайомилися з особливостями роботи ЦНАП і його корпоративним життям.
Максимально інформативно про роботу ЦНАП, про інструменти та сервіси, які допомагають мешканцям міста отримувати якісні адміністративні послуги, розповіла завідувачка Кол-центру Тетяна Карташова. Вона наголосила, що ЦНАП – це сучасний та дуже ефективний інструмент взаємодії громадян із владою. Робота ЦНАП – максимально прозора та доступна для всіх категорій громадян. Також Тетяна Карташова поділилася останніми новинами роботи установи та зазначила, що ЦНАП постійно розвивається, тому завжди зацікавлений у молодих висококваліфікованих кадрах.
Щиро дякуємо керівництву і працівникам ЦНАПу за чудово організовану екскурсію і позитивні емоції.
Андрій Бойко-Гагарін, доктор історичних наук, нумізмат, музеєзнавець
провів віртуальну екскурсію музеєм Нацбанку України
(20.10.2022 р.)
20.10. 2022 р. студенти спеціальності 029 Інформаційна бібліотечна та архівна справа разом із завідувачем кафедри ГНКМ проф. Маслаком В.І. вирушили у віртуальну подорож до музею Національного банку України. Їх супроводив Андрій Бойко-Гагарін, доктор історичних наук, нумізмат, музеєзнавець.
Студенти дізналися, які функції виконує Національний банк України, занурилися у світ фінансів та грошового обігу, отримали прості навички управління власними фінансами, дізналися все про захист грошей та побачили повну колекцію нумізматичної продукції, випущеної Національним банком України.
Міжнародний марафон «Економісти разом» із Юлією Голодняк – IT
рекрутеркою, представницею компанії SQUAD(17.10.2022 р.)
17 жовтня 2022 р. студенти спеціальності 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа долучилися до міжнародної версії марафону «Економісти разом».
На відвідувачів чекала зустріч із Юлією Голодняк – IT рекрутеркою, представницею компанії SQUAD.
Юлія Голодняк як міжнародний експерт-практик з питань HR у рамках зустрічі розкрила тему «Становлення і розвиток ділової кар'єри», поділившись секретами вдалого рекрутингу та спонукавши студентів до постійного професійного розвитку.
Лекція із представниками Національної науково-технічної бібліотеки Німеччини (02.06.2022 р.)
2 червня 2022 р. викладачі кафедри ГНКМ та студенти спеціальності 029 – Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» долучилися до лекційної зустрічі з представниками Національної науково-технічної бібліотеки Німеччини (The Technische Informationsbibliothek, ТІВ) - Margret Plank та Axel Klinger.
Під час заходу було презентовано навчальні та наукові ресурси ТІВ, йшлося про можливості їх використання українськими освітянами і вченими в навчальному процесі та науковій діяльності, обговорювалися можливості співпраці ТІВ із закладами вищої освіти України, зокрема створення електронних ресурсів українською мовою та їх розміщення на порталі ТІВ.
TIB пропонує цифрові освітні ресурси та аудіовізуальні матеріали з різних галузей знань – як гуманітарні та соціальні науки, так і природничі науки, інформаційні технології тощо.
Лекція на тему: « УНІВЕРСИТЕТСЬКА БІБЛІОТЕКА: ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ»
із завідувачкою бібліотеки КрНУ Швець О. В. (06.04.2022 р.)
6 квітня 2022 року студенти спеціальності 029 – Інформаційна, бібліотечна та архівна справа в режимі онлайн відвідали лекцію, презентовану завідувачкою бібліотеки КрНУ Швець Оленою Володимирівною.
Здобувачі освіти під керівництвом проф. Капустян Г. Т. розширили й закріпили знання, отримані на лекціях з дисципліни «Інформаційний, бібліотечний та архівний менеджмент».
Розповідь Олени Володимирівни була насиченою, цікавою й інформативною. Студенти ставили багато запитань стосовно менеджменту бібліотеки, системи електронного документообігу, різноманітних віртуальних виставок, платних послуг тощо. Також завідувачка поділилася планами розвитку бібліотеки та запросила майбутніх фахівців на роботу.
Студенти вкотре пересвідчилися, що спеціальність, яку вони обрали, цікава, творча та затребувана в сучасному світі. Адже той, хто володіє інформацією, володіє світом!
Практичне заняття разом з Ткаченко Наталією Михайлівною,
головним бібліографом Кременчуцької міської публічної бібліотеки
(22.02.2022 р.)
22.02.2022 р. студенти спецiальностi 029 Iнформацiйна, бiблiотечна та архiвна справа були запрошені до Кременчуцької міської публічної бібліотеки, де для них провели практичне заняття на тему «Документні систематичні класифікації, які використовуються в Україні. Аналіз УДК» (у межах вивчення дисципліни «Аналітико-синтетична переробка документної інформації»).
Студенти мали можливість разом із професіоналами-практиками попрацювати з таблицями УДК та алфавітно-предметним покажчиком до них, визначити індекс УДК запропонованих документів. Разом із Згонник Валентиною Миколаївною, завідувачем відділу обслуговування дорослих, розглянули такі питання: 1. Історія створення УДК. 2. Будова основних, допоміжних таблиць, алфавітно-предметного покажчика. 3. Методика визначення індексу УДК.
У кінці заняття студенти подякували фахівцям, які, у свою чергу, запропонували студентам можливість проходження практики у Кременчуцькій міській публічній бібліотеці.
Лекція В. А. Ширай, завідувачки науково-дослідного експозиційного відділу
Кременчуцького краєзначого музею на тему «Сучасні засоби інформаційного
забезпечення роботи музейної установи» (14.02.2022 р.)
14.02.2022 р. першокурсники спецiальностi 029 Iнформацiйна, бiблiотечна та архiвна справа з метою закрiплення знань отриманих з дисципліни «Концепція професійного спрямування» з теми «Суспільні вимоги до підготовки фахівця сфери інформаційної діяльності», вiдвiдали Кременчуцький краєзнавчий музей, де прослухали лекцію на тему «Сучасні засоби інформаційного забезпечення роботи музейної установи». Під час лекції Вікторія Анатоліївна Ширай, було розглянуто практичні аспекти роботи науково-дослідного експозиційного відділу музею, методи і засоби, які використовуютть працівники у своїй роботі. Під час лекції здобувачі дізналися про сучасні засоби інформатизації, які використовуються музеями для розробки та організації експозиційного простору музейю. В. А. Ширай відзначила, без використання новітніх інформаційних технологій не можливо створюіати успішне музейне середовище.
По завершенню лекції здобувачі подякували Вікторії Анатоліївні за пізнавальну і змістовну лекцію, яка сприятиме їх подальшому професійному розвитку.
Науковий семінар «Роль архівних документів у збереженні історичної пам’яті»
(11.10.2021 р.)
11 жовтня 2021 р. на базі КЗК «Кременчуцька міська публічна бібліотека» було проведено науковий семінар «Роль архівних документів у збереженні історичної пам’яті», організований викладачами кафедри гуманітарних наук, культури і мистецтва та працівниками бібліотеки, під час якого були висвітлені питання взаємодії громадськості, наукових організацій, закладів культури та освіти з архівами, організації роботи архівів з фондами особового походження, а також представлені історичні дослідження з різної тематики, у тому числі на основі документів, що зберігаються в архіві Управління СБУ в Полтавській області.
Онлайн лекція Г.П. Лукаш, д. філол. н., професора, професора кафедри
інформаційних систем управління факультету інформаційних і прикладних технологій
Донецького національного університету імені Василя Стуса, на тему:
«Креолізований текст» (14.05.2021 р.)
Галина Павлівна познайомила студентів спеціальності 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа з новим поняттям сучасної лінгвістики – креолізованим текстом. Студенти з’ясували, що термін «креолізований текст» увійшов до наукового обігу порівняно недавно і пов’язаний із поняттями «креолізована мова» (тобто змішана мова), «креолізація» (первинно означало процес утворення нових етнічних груп унаслідок змішування крові кількох етносів, а потім – процес змішування мов), що походять від слова «креоли» (від фр. créole; ісп. criollo й порт. crioulo; лат. creare «створювати, вирощувати, виводити»).
Доповідачка наголосила, що креолізований текст є складним текстовим утворенням, у якому поєднуються вербальні (тобто словесні) та невербальні (що належать до інших знакових систем) елементи. Вони створюють певну візуальну смислову єдність, що комплексно впливає на реципієнта. Інакше кажучи, це структура змішаного типу, у якому з метою забезпечення більш точного розуміння тексту представлені вербальні та візуальні засоби передачі інформації.
Лекторка зосередила увагу студентів на різних видах полікодових текстів, зокрема на таких, як комікси, буктрейлер, мотиватор / постер на літературну тему, буклет, брошура, фотоколаж, логотип, «дуддл», скрапбукінг, кардмейкінг тощо. Майбутні документознавці переконалися, що службовий документ теж можна вважати креолізованим текстом.
Враховуючи характер зв’язку тексту та невербальної частини, присутні з цікавістю визначали належність запропонованих лектором текстів до таких, що мають нульову креолізацію, часткову або повну. Студенти взяли жваву участь у дискусії, висували сміливі гіпотези.
Кафедра ГНКМ висловлює щиру вдячність Галині Павлівні за цікаву, змістовну лекцію і сподівається на подальшу співпрацю.
Онлайн лекція Є. С. Стогнія, патентознавця, патентного повіреного України,
засновника патентно-правової фірми «ИНВЕНТА», співробітника відділу
науково-інформаційного забезпечення інноваційних процесів
Харківської державної наукової бібліотеки ім. В. Г. Короленка,
на тему «Захист прав інтелектуальної власності в мережі Інтернет»
(10.12.2020 р.).
Є. С. Стогній наголосив, що функція інформаційно-телекомунікаційних мереж, в тому числі мережі Інтернет, фактично полягає в передачі інформації. Цим і зумовлена особливість відносин, що виникають із застосуванням мережі Інтернет: всі вони тісно пов’язані з передачею інформації. У зв’язку з цим, необхідний баланс між авторським правом і свободою поширення й отримання інформації.
Проблема захисту прав інтелектуальної власності в мережі Інтернет та протидія таким діям має комплексний характер, що зумовлено такими причинами, як-от: правопорушення відбуваються не тільки в мережі Інтернет, а й інших інформаційно-телекомунікаційних мережах, до яких, зокрема, відносяться мережі рухомого радіотелефонного зв’язку; із використанням таких мереж відбуваються найрізноманітніші правопорушення: плагіат; незаконна торгівля об’єктами прав інтелектуальної власності; торгівля контрафактною продукцією через Інтернет-магазини; об’єктами правопорушень є найрізноманітніші об’єкти прав інтелектуальної власності; правопорушення мають транснаціональний характер; розглянуті правопорушення часто супроводжуються іншими небезпечними діяннями: поширення шкідливих програм, порушення правил обробки персональних даних, поширення спаму та інших.
Доповідач зазначив, що до інтелектуальної власності, яка захищається ЗУ «Про захист авторського права й суміжних прав», а також ЦК України, міжнародними договорами та іншими регулюючими документами, належать об’єкти: літературні письмові твори белетристичного, публіцистичного, наукового, технічного або іншого характеру (книги, брошури, статті тощо); виступи, лекції, промови, проповіді та інші усні твори; комп’ютерні програми; бази даних; музичні твори з текстом і без тексту; драматичні, музично-драматичні твори, пантоміми, хореографічні та інші твори, створені для сценічного показу, та їх постановки; аудіовізуальні твори; твори образотворчого мистецтва; твори архітектури, містобудування і садово-паркового мистецтва; фотографічні твори, у тому числі твори, виконані способами, подібними до фотографії; твори ужиткового мистецтва, у тому числі твори декоративного ткацтва, кераміки, різьблення, ливарства, з художнього скла, ювелірні вироби тощо; ілюстрації, карти, плани, креслення, ескізи, пластичні твори, що стосуються географії, геології, топографії, техніки, архітектури та інших сфер діяльності; сценічні обробки творів і обробки фольклору, придатні для сценічного показу; похідні твори; збірники творів, збірники обробок фольклору, енциклопедії та антології, збірники звичайних даних, інші складені твори за умови, що вони є результатом творчої праці за добором, координацією або упорядкуванням змісту без порушення авторських прав на твори, що входять до них як складові частини; тексти перекладів для дублювання, озвучення, субтитрування українською та іншими мовами іноземних аудіовізуальних творів; інші твори.
Є. С. Стогній детально зупинився на практичній реалізації захисту прав інтелектуальної власності в мережі Інтернет в Україні, на питаннях вирішення спірних ситуацій тощо.
Доповідач зупинився на практиці проведення патентного пошуку та запропонував слухачам назвати теми, які їх цікавлять. За запитами були знайдені класифікаційні індекси Міжнародної патентної класифікації та проведено патентний пошук.
Онлайн лекція В. Ю. Волошка, заступника начальника управління
з реалізації молодіжної політики управління молоді та спорту
виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області,
на тему «Соціокультурні проєкти регіонального рівня в аспекті
реалізації державної культурної політики» (07.11.2020 р.).
На початку зустрічі Віталій Юрійович ознайомив здобувачів з основними напрямами державної культурної політики та її нормативно-правовим забезпеченням.
Другим питанням онлайн-зустрічі була характеристика діяльності виконавчого комітету Кременчуцької міської ради в галузі соціокультурної діяльності. Для докладного аналізу Віталій Волошко запропонував один із проєктів «Extreme-Zone», метою якого є масове залучення молоді до фестивалю, присвяченого Дню міста. На прикладі фестивалю молодіжної культури «Extreem-Zone» Віталій Юрійович розповів, як проявляються вміння комунікувати і взаємодіяти з різними людьми: фестиваль має кілька локацій, близько 100 осіб задіяно в його організації, кілька сотень учасників щорічно, кілька тисяч вболівальників.
Для успішного проведення цього масового заходу надзвичайно важлива злагоджена командна робота, уміння креативно мислити, оперативно вирішувати різнопланові завдання (від пошуку спонсорів до взаємодії зі ЗМІ).
Віталій Волошко поділився власним досвідом формування команди ентузіастів-однодумців, залучення волонтерів, розвитку у них особистісних навичок загалом та лідерських якостей зокрема, набуття ними навичок тайм-менеджмента. Лектор зазначив, що особливістю цього заходу є поєднання спортивних змагань (як традиційних, наприклад, футбол і баскетбол, так і екстремальних – стритбол, армрестлінг, дитяча велогонка, пляжний волейбол тощо).
У ході лекції було розкрито особливості PR-кампаній із забезпечення масового заходу, процедура реєстрацій учасників, механізм віднайдення меценатів та спонсорів для заохочення учасників та переможців. Віталій Юрійович наголосив на тому, що фестиваль уже є традиційним, має хорошу репутацію і підприємства міста (зокрема компанії «Лукас», мережа магазинів «Оптовичок», «Sport Life» та інші) охоче беруть участь у фестивалі рекламуючи свою продукцію. Особливе місце в своїй лекції керівник управління присвятив умінню організовувати командну роботу.
На закінчення зустрічі викладачі та студенти подякували В. Ю. Волошку за змістовну лекцію, яка, без сумніву, буде сприяти успішній реалізації власних соціокультурних проєктів.
Онлайн лекція В. М. Старкової, завідувачки організаційно-методичного відділу
Кременчуцької міської централізованої бібліотечної системи для дорослих
на тему «Соціокультурна діяльність бібліотеки: виклики сьогодення»
(28.10.2020 р.).
В. М. Старкова зазначила, що соціокультурною діяльністю бібліотек традиційно вважається цілеспрямована й спеціально організована книгозбірнею як соціальним інститутом система дій і заходів, метою яких є сприяння вдосконаленню інтелектуального, матеріального та естетично-духовного стану суспільства шляхом доведення до свідомості різних соціальних груп громадян, конкретних користувачів наукових знань, емпіричних фактів, естетичних і морально-етичних цінностей, акумульованих у бібліотечних документних зібраннях на різних носіях, організації різних виставок, творчих зустрічей із письменниками, митцями, політиками та ін.
Соціокультурна діяльність бібліотеки на сучасному етапі вирізняється різноманітністю застосування форм та засобів. На практиці під соціокультурною діяльністю бібліотеки здебільшого розуміють форми індивідуальної та масової роботи з користувачами: виставкову діяльність, організацію тематичних вечорів, зустрічі з діячами культури. Характерним є застосування розмаїття форм; у рамках вже згаданих форм це диспути, читацькі конференції, презентації книг за участі авторів, усні журнали, вечори запитань і відповідей, години цікавих повідомлень, поетичні колажі, бібліоінформини, екологічні ігри, виставкові проєкти, спільна діяльність бібліотек із музеями, архівами, видавництвами, краєзнавча діяльність, вебінари, літературні бібліоквести, буккросинги, флешмоби тощо.
Філії Кременчуцької міської централізованої бібліотечної системи для дорослих у соціокультурній практиці застосовують як традиційні, так й інноваційні форми роботи, серед яких найпоширенішими є літературні вечори, заходи до ювілею письменника (наприклад, Шевченківські дні, Шевченківська весна, у 2021 р. відзначатимуть 150-річчя від дня народження Лесі Українки, І. Франка), театралізовані заходи, інсталяції, фотозони, вечірки за мотивами творів письменника (наприклад, Ельфійська вечірка за мотивами творчості Дж. Толкіна), майстер-класи, квести на основі знань літератури, заходи до фольклорних, державних, релігійних свят (Хелловін, Новорічний цикл, Русалії, Купальські вечори тощо).
Цікавим і нетрадиційним соціокультурним заходом є «Читаючий тролейбус», який проводили бібліотеки кількох міст України, у тому числі й Кременчука. Уперше співробітники читального залу провели в 2013 р. акцію «Читаючий тролейбус», приурочену до Всеукраїнського дня бібліотек та Дня міста.
Тролейбус працював у звичайному режимі, але його пасажири стали учасниками цілого дійства, що розгорталося у них на очах. Бібліотекарі розповідали про свято, роздавали буклети, проспекти з адресами бібліотек, з повідомленнями про книги, які зберігаються у фондах. І, звичайно, кожному бажаючому у подарунок була піднесена книга. Зібрано більше 300 книг серед яких и пригодницькі романи, і любовні, і фантастика, і науково – популярна література.
Книги, що залучені у всесвітньому русі «Книговорот» були розкладені на сидіннях тролейбуса, і кожен бажаючий взяв вподобане видання з собою, приєднавшись до руху книжок від читача до читача без посередників.
Лекторка особливо наголосила на інноваційності підходів до організації соціокультурних заходів у період пандемії. Так, працівники бібліотеки активно долучаються до діяльності в соціальних мережах: створюють буктрейлери, здійснюють аудіозапис творів художньої літератури тощо.
Проте особливої уваги, на думку В. М. Старкової, під час пандемії набуває підтримка читачів і роз’яснювальна робота про Covid-19, про здоровий спосіб життя, про засоби безпеки тощо.
Онлайн лекція Д. М. Ратушняк, директора комунальної установи
«Центр культури і дозвілля» Приютівської селищної ради Приютівської ОТГ,
на тему «Діяльність «Центр культури і дозвілля» Приютівської селищної
ради Приютівської ОТГв контексті менеджменту»
(01.10.2020 р.).
Дар’я Михайлівна Ратушняк на початку лекції наголосила на основному контексті розмови й зазначила, що менеджмент для «Центру культури і дозвілля» є вкрай важливим фактором, оскільки від нього залежить якість культурницької складової «Центру культури і дозвілля».
Перша частина лекції була присвячена функціональній структурі Центру, його місії, меті, принципам і цілям роботи. Під час лекції було з’ясовано, що «Центр культури і дозвілля» є неприбутковим комунальним закладом культури, діяльність якого спрямована на формування нового культурномистецького середовища та створення умов для масового, сімейного та індивідуального розвитку творчих здібностей, спілкування, відпочинку, розваг, відновлення духовних і фізичних сил на основі вивчення культурних запитів та інтересів різних категорій населення.
Наступним питанням, яке було висвітлено Д. М. Ратушняк, був підбір кадрів, вона зазначила, що одне з ключових питань, для керівника Центру, оскільки кадрова політика повинна бути направлена на створення дієздатного та конкурентоспроможного творчого колективу й обов’язково поповнюватися новими креативними учасниками. Це сприяє постійному розвитку Центру, що дозволяє в свою чергу задовольнити потреби вибагливого глядача.
У «Центрі культури і дозвілля» Приютівської селищної ради працюють талановиті творчі працівники до їх функціональних обов’язків входить: проведення святкових і урочистих концертів, присвячених новорічним, державним святам і суспільно-важливим подіям; різноманітні конкурсні програми; вечори відпочинку для насалення. Щодо збереження народних традицій, відродження українських звичаїв, обрядів проводяться театралізовані свята, ігрові і розважальні програми.
Д. М. Ратушняк також розказала про те, що у Центрі функціонують клуби за інтересами, різні спеціалізовані гуртки. Вокальні і хореографічні колективи беруть активну участь у районних та обласний конкурсах, де займають призові місця.
У кінці зустрічі лекторка відзначила, що незважаючи на непросту ситуацію з Covid-19, діяльність Центру не припинилася, він працює відповідно до санітарних вимог пов’язаних з пандемією.
Онлайн зустріч «Організація дитячого свята від А до Я» з В. Кузнєцовою,
яка поділилася досвідом роботи аніматора Центру з організації
дитячих свят «Щастя є» (25.09.2020 р.).
На початку зустрічі В. Кузнєцова зазначила, що дитячі заходи потребують найбільш ретельної підготовки і представила основні правила організації дитячого свята.
По-перше, до початку заходу обов’язково потрібно з’ясувати, чи є безпечним місце для дітей: не повинно бути гострих кутів, незахищених розеток, проводів. Під час розробки сценарію обов’язково потрібно враховувати вік дитини. Наприклад, перші дні народження – надзвичайно важливі події, перш за все, для батьків. Якщо дитині немає 4 років, не рекомендують влаштовувати надзвичайно гучні світські заходи, адже дитині цього віку достатньо мінімуму (нової іграшки, прикрашеної кімнати тощо). До того ж дитина може злякатися аніматора, а насичена програма може їх втомити. Гостей повинно бути небагато, а заходи не тривалими в часі.
Фахівці радять розраховувати число запрошених за такою формулою: вік дитини +2. Таким чином, для трилітки потрібно запрошувати 5 гостей, а для п’ятирічки – 7. Діти відчувають себе більш вільно й охочіше беруть участь в конкурсах та іграх, якщо не відчувають батьківського контролю (звичайно, це стосується дітей старше 4 років).
Утримати увагу дітей іноді не під силу навіть досвідченим педагогам, тому досвід аніматора має неабияке значення. Збалансована програма дозволить дітям не нудьгувати і не перевтомлюватися, і в підсумку залишитися задоволеними. Дитяче свято – не найкращий час для обмежень і привчання до здорової їжі. Солодощів повинно бути багато. Потрібно звернути увагу на оформлення їжі – діти дуже люблять оригінальну веселу сервіровку.
Навіть найвеселіша програма може обернутися сльозами і капризами, якщо вона буде занадто затягнута. Тривалість свята для дітей повинна бути визначена з урахуванням віку. Для дітей до 5 років активна програма повинна тривати не більше години, для дітей від 5 років – не більше 3 годин.
Наприкінці зустрічі В. Кузнєцова наголосила на тому, що івент-сфера зараз надпотужно розвивається, проте для того, щоб бути максимально успішним та ефективним, потрібно бути справжнім професіоналом своєї справи: не лише знати технології, але й бути комунікабельним, цілеспрямованим, розвивати в собі лідерські якості.